AI bestaat al een tijdje en is vaak de motor achter de game-industrie en de motor achter een aantal van onze favoriete titels. De combo van artificiële intelligentie en gaming vormen een geweldig paar, verbeteren de ontwikkeling, creëren adaptieve ervaringen en verbeteren de immersie.
In dit artikel gaan we dieper in op de rol van AI in games. We bespreken hoe kunstmatige intelligentie werkt in games, welke voordelen deze technologie biedt en de toekomst van gaming.AI in spellen. Bovendien noemen we een aantal van de beste AI-spelletjes vandaag en laat je zien hoe je je spelgegevens veilig houdt in het geval van crashes.
In dit artikel
Welke rol speelt AI in games?
AI in videogames bestaat al sinds de dagen van IBM's Deep Blue schaakcomputer die Garry Kasparov versloeg in 1996. Sindsdien is er enorme vooruitgang geboekt en zijn AI en videogames opmerkelijk geworden.
Beeldverbetering
Een van de belangrijkste toepassingen van AI in spellen heeft betrekking op de AI-engine die de visuele kwaliteiten van het spel verbetert. Met hun vermogen om afbeeldingen, texturen en andere grafische elementen te verbeteren, boeien deze algoritmen van kunstmatige intelligentie gamers en dompelen ze hen onder in verbluffende werelden.
Gameniveau genereren
Het handmatig ontwikkelen en programmeren van spellevels kostte vroeger veel tijd. Dankzij de kracht van AI is het tegenwoordig echter een fluitje van een cent om interessante, unieke en dynamische levels te maken. Op die manier hoeven programmeurs niet hun kostbare tijd te verspillen aan het coderen van elk level afzonderlijk, en kunnen games nog steeds eindeloze levelmogelijkheden ervaren.
Complexiteit in evenwicht brengen in de game
Niet alle spelers zijn even bekwaam. Terwijl een game master een uitdaging wil, heeft een beginner misschien hulp nodig om zich aan een nieuw spel aan te passen en de kneepjes van het vak te leren.
Dat is waar AI om de hoek komt kijken, want kunstmatige intelligentie in games is verantwoordelijk voor het veranderen van de moeilijkheidsgraad van het spel op basis van de prestaties van de gamer. En omdat de AI zich snel kan aanpassen aan de verbeteringen van de gamer, voelt het spel altijd zo uitdagend als het moet zijn om er echt van te genieten.
Verbetering Scenario's
Oudere games hadden lineaire campagnes waarin je in een rechte lijn vooruitging in het verhaal van de game. AI heeft het tegenwoordig echter mogelijk gemaakt om een vertakkende boom te maken in plaats van een lineaire verhaallijn.
Elke beslissing die je neemt in het spel heeft invloed op de uitkomst, waardoor de spelers gedwongen worden om vooruit te denken over hoe ze willen dat het spel afloopt en welke keuzes ze willen maken. Het creëert een gevoel van onderdompeling en verantwoordelijkheid dat je spelervaring naar een ander niveau kan tillen.
NPC's slimmer maken
AI-gestuurde NPC's zijn veel interessanter dan gescripte interacties in de singleplayer-mode van veel oudere games. Tegenwoordig zijn deze NPC's intelligent en dynamisch en kunnen ze reageren op je input en zich aanpassen aan je keuzes. Dergelijke verbeteringen zorgen voor een realistischere gameplay, waardoor de meeslependheid en de algehele ervaring verbeteren.
Naarmate AI zich verder ontwikkelt, zal het meer uitdagingen overnemen in de toekomstige ontwikkeling van games. Het zou ons niet verbazen als een eenvoudige maar gedetailleerde prompt binnen een paar jaar een heel spel van de grond af aan zou kunnen maken.
Hoe kunstmatige intelligentie werkt
Nu we de rol van AI in moderne games kennen, kunnen we dieper ingaan op hoe deze AI-algoritmes en -engines in games werken. Hieronder staan enkele van de meest gebruikte AI-methoden in games:
- Fuzzy logicasmat – Inmiddels weet je waarschijnlijk wel dat computers in absoluten werken, met enen en nullen in plaats van natuurlijke taal. Fuzzy logic introduceert echter een nieuw systeem met meerdere niveaus tussen nullen en enen. In games kan dit helpen om levensechte personages te creëren die veel meer doen dan alleen ja of nee zeggen. De interactie met NPC's kan drastisch verbeteren, omdat gamepersonages kunnen bepalen hoe waar een bepaalde uitspraak is en daarnaar kunnen handelen. Dit kan de onderdompeling in het spel zeker vergroten.
- Beslissingstomen –Lineaire verhaallijnen zijn een product van oudere spellen zonder AI-engines, die waarschijnlijk saai zouden worden als je eenmaal door het spel heen was. Met AI en beslissingsbomen kan de verhaallijn van het spel echter meer lijken op een boom met veel takken. AI zou beslissingsbomen kunnen gebruiken om NPC's en het verhaal te sturen op basis van de input, vaardigheden en eerdere interacties van de speler, waardoor een veel diverser spel met talloze uitkomsten ontstaat. Zo'n complex spel zou onvoorspelbaar en spannend zijn voor meerdere speelbeurten.
- Versterking leren – Hoewel de term afkomstig is uit de gedragspsychologie, is reinforcement learning ook een bekende eigenschap van kunstmatige intelligentie in games. Bij dit soort leren leren AI-gestuurde NPC's door vallen en opstaan. Net als in de psychologie kunnen positieve en negatieve feedback van andere spelelementen of gebruikers NPC's nieuwe dingen leren, waardoor ze veranderen en zich aanpassen. Dit leidt natuurlijk tot dynamische tegenstanders, die een spannende uitdaging vormen voor de gamer en de algehele ervaring aanzienlijk verbeteren.
Dit is slechts een handvol methoden die AI gebruikt in hedendaagse games, en andere methoden zoals neurale netwerken, genetische algoritmes, routebepaling, en automatisch leren ook bestaan. Laten we nu eens kijken naar de beste AI-spellen van dit moment.
Beste spellen met kunstmatige intelligentie
Hoewel AI in talloze moderne games aanwezig is, hebben we maar een paar titels uitgekozen om te laten zien wat kunstmatige intelligentie in games kan doen. Hieronder vind je een aantal van onze favoriete AI-titels van de afgelopen jaren:
Alien: Isolatie
Alien: Isolation is gebaseerd op de massaal succesvolle Alien-films van Ridley Scott en is een van de beste horrorgames van de eeuw. In deze survivalhorror gebruikt de angstaanjagende Xenomorph AI om te reageren op de keuzes van de speler en achtervolgt hij de gamer bij elke stap. Het kan onderweg leren, zich aanpassen aan je bewegingen in de game en je vinden met behulp van het geluid van je voetstappen of Motion Tracker.
Links 4 Dead
Een uitstekend voorbeeld van een in-game balanssysteem vind je in Left 4 Dead's AI Director. Hier regelt de regisseur het spawnen van zombies, waardoor een dynamisch systeem ontstaat dat het tempo en de moeilijkheidsgraad van het spel bepaalt. Het weet perfect wanneer het uitdagende confrontaties moet uitlokken en wanneer het je tijd moet geven om je gezondheid en munitie te herstellen.
Midden-aarde: Schaduw van Mordor
Fans van Tolkiens Lord of the Rings-serie zijn ongetwijfeld bekend met Shadow of Mordor en de nieuwere Shadow of War-games. Als Talion, een van de rangers van Gondor, kunnen gamers genieten van de enorme open wereld van Mordor, waarbij ze het opnemen tegen de generaals van Sauron en Orcs verslaan. Tegelijkertijd maakt het Nemesis-systeem van de game de ervaring nog beter, omdat de AI willekeurig namen, sterke punten, zwakke punten en afbeeldingen genereert voor elk personage dat Talion tegenkomt.
Hoewel we alleen deze drie spellen noemen, bestaan er nog talloze andere en de game-industrie loopt tegenwoordig over van intelligente AI-engines die de bovengenoemde rollen op zich nemen.
De toekomst en het potentieel van AI-games
Hoewel AI-spellen de afgelopen jaren al een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt, ziet de toekomst van intelligente algoritmen er nog veelbelovender uit. Hieronder staan enkele verbeteringen die naar verwachting de komende jaren op de markt zullen komen.
- AI-spel op cloudbasis- Het downloaden en installeren van games op je pc behoort binnenkort tot het verleden nu de technologie zich snel ontwikkelt in de richting van cloud-gaming en streaming.
- Toegepaste en virtuele realiteit – Met de opkomende Metaverse zullen AR- en VR-games naar verwachting nieuwe hoogten bereiken, met AI-engines die deze meeslepende games voortstuwen.
- Blockchain-gebaseerde titels – Binnenkort zullen gamers eigenaar kunnen worden van eigendommen in de gamewereld en zullen NFT's en blockchain-aangedreven tokens de game-economieën aandrijven.
- Spraakherkenningsspelletjes – Stel je een horrorgame voor waarin een vijand als een Xeno Dat is pas beangstigend. De kans is groot dat we binnenkort zo'n gametitel te zien krijgen.
De evolutie van AI zal ongetwijfeld ook de mobiele ervaring beïnvloeden. Zelfs smartwatches en andere draagbare apparaten zullen omwille van de immersie aanzienlijke verbeteringen ondergaan.
Bonustip: Gamegegevens herstellen bij een crash
Hoewel AI-engines de game-industrie aanzienlijk verbeteren, brengen ze ook enorme complexiteit en instabiliteit in moderne games, waardoor veel gamers last hebben van vastlopende games en verlies van opgeslagen gegevens. Maar zelfs als dit gebeurt, is er een manier om je spelgegevens te herstellen, en dat kun je doen met apps voor gegevensherstel zoalsWondershare Herstellen.
- Beheert meer dan 500 situaties waarin gegevens verloren gaan, zoals het verlies van vitale gegevens tijdens crashes van games.
- Met de gebruiksvriendelijke interface kun je gegevens herstellen in slechts een paar klikken.
Hier lees je wat je moet doen om je spelgegevens te herstellen in het geval van een crash:
- Open Wondershare Recoverit, klikVaste schijven en locaties, en selecteer het schijfstation met de gegevens van je game.
- Als u het schijfstation selecteert, zal Wondershare Recoverit automatisch beginnen met scannen naar verloren bestanden.
- Als je klaar bent, kun je een voorbeeld van de gevonden bestanden bekijken en de scan pauzeren of stoppen. KlikkenHerstelis het enige wat je moet doen om je verloren
Wondershare Recoverit laat u ook bestandsfilters en trefwoorden toevoegen tijdens het scannen om het zoeken te versnellen en te zoeken naar specifieke bestanden. Hiermee kun je je spelgegevens binnen enkele minuten vinden en herstellen.
Conclusie
AI-spellen hebben een lange weg afgelegd sinds de nederlaag van Gary Kasparov door Deep Blue van IBM. De introductie en betrokkenheid van generatieve AI-engines betekent dat AI verschillende speltaken overneemt, waaronder visuele verbeteringen, levelgeneratie, moeilijkheidsaanpassingen, betere scenario's, intelligentere NPC's, enzovoort.
Dit is mogelijk dankzij AI's fuzzy logic, beslisbomen, versterkend leren en een paar andere kernmethoden die games als Shadow of Mordor, Left 4 Dead en Alien: Isolation gebruiken om de spelervaring naar een hoger niveau te tillen. De toekomst van deze games ziet er nog rooskleuriger uit, met cloudgames, VR, AR, spraakherkenning en NFT's die naar verwachting een grote entree zullen maken.
De betrokkenheid van AI brengt ook complexiteit met zich mee, waardoor spellen vaak instabiel worden door het grote aantal berekeningen dat op elk moment wordt uitgevoerd. Desalniettemin kunnen spelers die last hebben van crashes of opgeslagen bestanden kwijtraken hun spelgegevens herstellen met behulp van speciale gegevensherstelsoftware zoals Wondershare Recoveirt.
FAQ
-
Gaat AI de nadruk weer leggen op campagnes voor één speler?
Aangezien de meeste ontwikkelaars zich richten op multiplayer-titels, is het onwaarschijnlijk dat AI de focus weer op het campagne-aspect van de game legt. Het verhaalaspect zal echter aanzienlijk verbeteren, zelfs als de nadruk blijft liggen op de multiplayerervaring. -
Wat zijn de grenzen van kunstmatige intelligentie in games?
Niemand weet wat de toekomst in petto heeft voor AI-games. De ontwikkelaars moeten echter die grenzen zien te vinden en een balans zien te vinden tussen gedefinieerde verhaallijnen en vertakkende AI-verhaallijnen om een goede spelervaring te garanderen en de spellen af te ronden met bevredigende eindes. -
Zijn er ethische bezwaren tegen het gebruik van AI in videogames?
Helaas zijn die er wel, want AI-algoritmes in games kunnen mogelijk bevooroordeeld zijn. Ze worden getraind op enorme datasets, die het algoritme helpen verbeteren, maar deze datasets zijn niet altijd divers of inclusief. Zo kunnen AI NPC's in videogames soms stereotypen versterken of zich discriminerend gedragen tegenover bepaalde spelers.