De efficiëntste manieren om Excel-bestanden te herstellen na een crash

Stel je voor dat je aan een cruciaal Excel-project werkt en het programma plotseling willekeurig crasht. Je begint je zorgen te maken over het herstellen ervan. Maar je hoeft je geen zorgen te maken, want je bent op de juiste plek.

Deze handleiding biedt de meest succesvolle methodes om Excel-bestanden te herstellen na een crash. We presenteren oplossingen om je waardevolle projecten terug te halen. Deze oplossingen omvatten het gebruik van een softwareoplossing voor bestandsherstel, AutoRecover, Windows-back-up, de "Recent"-functie, Windows Bestandsherstel en clouddiensten.

In dit artikel:
    1. Methode 1: Herstel niet-opgeslagen Excel-bestanden met behulp van Excel-bestandsherstelsoftware
    2. Methode 2: Bestanden herstellen met Excel AutoRecover
    3. Methode 3: Herstel Excel-bestanden met een Windows-back-up
    4. Methode 4: Herstel Excel-bestanden met behulp van de "Recent"-functie in Excel
    5. Methode 5: Herstel Excel-bestanden met behulp van de tool Windows File Recovery
    6. Methode 6: Herstel Excel-bestanden met clouddiensten

Waar je Excel-bestanden kunt vinden na een crash

Om te bepalen of je goede herstelmaatregelen nodig hebt, moet je na een crash eerst je Excel-bestanden opzoeken. Zo krijg je inzicht of onderstaande stappen nodig zijn of kun je direct vanaf je apparaat weer toegang krijgen tot je bestanden.

Wij raden je daarom aan om eerst de map te controleren waarin je je Excel-bestanden gewoonlijk bewaart en te kijken of alle bestanden op hun plaats staan. Als je de standaard map niet hebt gewijzigd, controleer dan de volgende locaties:

  • C:\Users\UserName\AppData\Local\Microsoft\Office\UnsavedFiles (Windows 10/11)
  • C:\Users\UserName\AppData\Local\Microsoft\Office\UnsavedFiles (Windows 8 of ouder)

Als je de bestanden op deze bestemmingen niet kunt vinden, ga dan naar de volgende sectie om te leren hoe je ze kunt ophalen.

Hoe bestanden te herstellen na een Excel-crash

Hieronder staan alle betrouwbare methodes om Excel-bestanden te herstellen na een crash.

Als jij… Bekijk dan…
Op zoek bent naar de meest universele hersteloplossing Methode 1
AutoRecover hebt ingeschakeld Methode 2
Maak een back-up van je bestanden met Windows Methode 3
Onlangs je Excel-bestanden bent kwijtgeraakt Methode 4
Bekend bent met het uitvoeren van commando's Methode 5

Methode 1: Herstel niet-opgeslagen Excel-bestanden met behulp van Excel-bestandsherstelsoftware

Gegevensherstelsoftware van derden is de meest betrouwbare oplossing voor alle scenario's voor gegevensverlies. Het vinden van efficiënte oplossingen kan echter enige tijd duren vanwege het grote aantal beschikbare opties. Daarom raden we aan om de meest universele en succesvolle oplossing te proberen, Wondershare Recoverit.

Wondershare heeft meer dan 20 jaar ervaring in de herstelindustrie en heeft meer dan 35 gepatenteerde technologieën geproduceerd. Dankzij de geavanceerde scanners, algoritmes en systemen kan Wondershare Recoverit elk bestandstype herstellen in elk scenario voor gegevensverlies, inclusief Excel-crashes.

Gratis download
Gratis download

Als je niet weet waardoor het gegevensverlies is veroorzaakt, ga dan naar de officiële Wondershare Recoverit-website, download de tool en volg de onderstaande stappen om je Excel-bestanden te herstellen:

  1. Open Wondershare Recoverit en klik op Harde schijven en locaties.
  2. Selecteer de locatie met je Excel-bestanden.
    selecteer een locatie
  3. Zodra u de opslag kiest, begint het programma met scannen. Je kunt de voortgang volgen of het proces pauzeren en hervatten.
    scan de locatie
  4. Filter na het scannen je resultaten op bestandstype, grootte, tijd, status of tag.
    filteren op bestandstype
  5. Gebruik het zoekvak om je verloren Excel-bestanden te vinden (als je hun namen kent).
    filteren op afbeeldingsnaam
  6. Bekijk ten slotte een voorbeeld van de bestanden die je wilt opslaan, selecteer ze en klik op Herstellen.
    bekijk preview en herstel excel-bestanden
  7. Kies waar je de bestanden wilt opslaan en klik op Herstellen.
    selecteer het bestandspad

Methode 2: Bestanden herstellen met Excel AutoRecover

Excel biedt de AutoHerstel-functie waarmee je je bestanden in bepaalde scenario's kunt herstellen, zoals plotselinge crashes en stroomstoringen. Als je deze functie hebt ingeschakeld, is het herstelproces een fluitje van een cent. Zo gaat het in zijn werk:

  1. Start Excel op je apparaat.
  2. Kies een bestand uit het gedeelte Documentherstel aan de linkerkant en sla het op je computer op.
    excel autorecover-functie
    pictogram opmerking
    Opmerking: Deze hersteloplossing is alleen succesvol als je een document vóór de crash minstens één keer hebt opgeslagen. Anders kan de AutoRecover-functie niet helpen.

Methode 3: Herstel Excel-bestanden met een Windows-back-up

Windows-back-up is een ingebouwde functie voor alle Windows-apparaten waarmee je back-ups kunt maken van je belangrijkste bestanden. Als je deze optie op je computer hebt ingeschakeld, kun je je bestanden met een paar eenvoudige klikken herstellen. Hier lees je hoe je het moet doen:

  1. Open Instellingen op je apparaat.
    open instellingen
  2. Navigeer naar de optie Back-up.
  3. Klik op Ga naar Back-up maken en herstellen (Windows 7).
    back-up en herstel
  4. Selecteer onderaan de pagina Mijn bestanden herstellen.
    herstel mijn bestanden
  5. Je kunt op het volgende scherm zoeken, naar bestanden bladeren of naar mappen bladeren om je ontbrekende Excel-bestanden te detecteren.
    zoek naar je verloren excel-bestanden
  6. Klik op Volgende om het proces te voltooien.

Methode 4: Herstel Excel-bestanden met behulp van de "Recent"-functie in Excel

Excel biedt de functie 'Recent' waarmee je recentelijk bewerkte bestanden 30 dagen bewaard blijven. Dus als je je bestanden onlangs hebt bewerkt, volg je de onderstaande gids om Excel-bestanden te herstellen met behulp van deze ingebouwde functie:

  1. Start Excel en ga naar Bestand > Openen.
    het geopende tabblad in excel
  2. Klik op Recente werkmappen.
    open recente werkmappen
  3. Scroll naar beneden en klik op Niet-opgeslagen werkmappen herstellen.
    niet-opgeslagen werkmappen herstellen
  4. Klik op Opslaan als en kies waar je het bestand wilt opslaan.
    sla de bestanden op

Methode 5: Herstel Excel-bestanden met behulp van de tool Windows File Recovery

Microsoft heeft Windows File Recovery ontwikkeld om gebruikers te helpen verloren bestanden van Windows-apparaten terug te halen. Hoewel het een krachtige tool is, kan het een steile leercurve hebben. Je moet commando's uitvoeren, dus volg de onderstaande gids voor de beste resultaten:

  1. Download Windows Bestandsherstel uit de officiële Microsoft Store en installeer het op je computer.
    windows file recovery downloaden
  2. Nadat je de tool hebt geïnstalleerd, klik je met de rechtermuisknop op de knop Start en open je Windows PowerShell (Admin).
    open windows powershell als beheerder
  3. Typ winfr en druk op Enter.
    open windows file recovery
  4. Voer het volgende commando uit: winfr drive_letter: path_to_the_file_for_recovery. Vervang de parameters door de jouwe, zoals winfr E: D:\Recovered. Typ de extra /x om bestanden van alle bestandssystemen te herstellen. Typ vervolgens /y: voordat je de extensies van je bestanden opgeeft. Het zou er als volgt uit moeten zien: /y: .xlsx, .xlsm, .xlsb, .xltx.
    een voorbeeld van het uitvoeren van winfr
  5. Druk ten slotte op Enter om te beginnen met herstellen.

Methode 6: Herstel Excel-bestanden met clouddiensten

Het gebruik van clouddiensten om een back-up te maken van je vitale Excel-bestanden kan in sommige scenario's nuttig zijn, bijvoorbeeld als je Excel-programma crasht. Je kunt altijd op dergelijke diensten vertrouwen om je waardevolle bestanden te bewaren en constante toegang te bieden. Als je dus clouddiensten gebruikt, controleer deze dan en download de bestanden die je bent kwijtgeraakt na de Excel-crash.

Voor demonstratiedoeleinden gebruiken we Google Drive, omdat dit een van de meest universele oplossingen voor cloudopslag is. We moeten er rekening mee houden dat de stappen afhankelijk van de clouddienst zullen verschillen, dus raadpleeg de officiële handleidingen voordat je met het herstel begint:

  1. Open Google Drive vanuit je browser.
    open google drive
  2. Zoek het bestand dat je wilt herstellen en klik op Meer (de drie stippen).
  3. Klik op Downloaden in het vervolgkeuzemenu.
    downloaden van google drive
  4. Kies waar je het bestand wilt opslaan.

Conclusie

Het verliezen van waardevolle Excel-projecten kan stressvol zijn, vooral als het programma onverwachts crasht. Gelukkig is deze handleiding alles wat je nodig hebt als je momenteel met dit scenario te maken hebt en niet weet hoe je je bestanden moet ophalen. We hebben alle betrouwbare en succesvolle herstelmethodes gepresenteerd om verloren Excel-bestanden te herstellen.

Als je niet zeker weet wat de crash en het gegevensverlies heeft veroorzaakt en je je niet zelf een weg door het herstelproces wilt banen, raden we je aan de beste oplossing te proberen: Wondershare Recoverit. Dankzij de geavanceerde systemen en scanners van deze tool herstel je je Excel-bestanden, zelfs na de meest fatale crashes.

Gratis download
Gratis download

Veelgestelde vragen:

  • Wat is de gemakkelijkste manier om Excel-bestanden na een crash te herstellen?
    De eenvoudigste manier om je Excel-bestanden te herstellen is door de AutoRecover-optie te gebruiken. Je hoeft alleen Excel te openen; de ontbrekende bestanden zouden aan de linkerkant op je moeten wachten.
    Herstelsoftware van derden is echter de eenvoudigste oplossing als je de AutoRecover-functie niet hebt ingeschakeld. De meeste tools hebben een strak gebruikersinterface-ontwerp, waardoor iedereen door zijn trajecten kan navigeren en zijn waardevolle bestanden kan ophalen.
  • Hoe herstel ik een Excel-bestand na een herstart?
    De meest efficiënte manier om een Excel-bestand te herstellen na een herstart is het gebruik van een betrouwbare herstelsoftware-oplossing zoals Wondershare Recoverit. Deze tool beschikt over geavanceerde systemen die verloren bestanden kunnen herstellen in elk scenario voor gegevensverlies. Hier lees je hoe je het moet doen:

    1. Open Wondershare Recoverit en ga naar Harde schijven en locaties.
    2. Kies de opslag die je wilt scannen.
    3. Nadat je de locatie hebt gescand, bekijk je een voorbeeld en selecteer je de gewenste bestanden en klik je op Herstellen.
    4. Kies waar je de bestanden wilt opslaan.

  • Hoe herstel ik een verwijderd Excel-bestand van het ongeval?
    Je kunt verschillende methodes proberen om per ongeluk verwijderde Excel-bestanden te herstellen. Een van de snelste en handigste manieren om de bestanden uit de Prullenbak te herstellen. Je bestanden blijven erin bewaard totdat je de map leegmaakt. Volg daarom de onderstaande stappen om je Excel-spreadsheets te herstellen:

    1. Open de Prullenbak.
    2. Klik met de rechtermuisknop op het Excel-bestand dat je wilt herstellen.
    3. Klik op Herstellen in het contextmenu.
    Als je je bestanden niet in de Prullenbak kunt vinden, heb je mogelijk een robuustere oplossing nodig, zoals software voor gegevensherstel. We raden je aan Wondershare Recoverit uit te proberen.

Adriaan Willems
Adriaan Willems Jun 14, 24
Deel artikel: