Niet-opgeslagen Excel-bestanden herstellen in verschillende situaties

Een uitgebreide handleiding voor het herstellen van niet-opgeslagen Excel-bestanden

repairit

Niets is frustrerender dan ontdekken dat je bent vergeten een Excel-bestand waaraan u hebt gewerkt op te slaan. De onvoorspelbare stroompieken of softwarefouten zijn er vaak de oorzaak van dat je denkt dat je je werk bent kwijtgeraakt.

Gelukkig kunnen je Excel-bestanden in de meeste gevallen worden hersteld, ongeachte of je het bestand niet hebt opgeslagen sinds je het hebt geopend, de recente wijzigingen niet hebt opgeslagen, per ongeluk de verkeerde wijzigingen hebt opgeslagen of het XLS-bestand per ongeluk hebt verwijderd. Vandaag laten we je zien hoe je niet-opgeslagen Excel-bestanden kunt herstellen, inclusief oplossingen voor elk van de genoemde situaties.

Inhoudsopgave
    1. Gebruik een gegevensherstelprogramma
    1. Gebruik de functie Herstel van niet-opgeslagen documenten of werkboeken
    1. Gebruik Documentherstel
    1. Gebruik de functie Werkmap beheren
    2. Gebruik OneDrive
    3. Gebruik Bestandsgeschiedenis
    1. Configureer de functies AutoSave en AutoRecover
    2. Voer regelmatig back-ups uit

Kan ik niet-opgeslagen Excel-bestanden zelf herstellen?

Niet-opgeslagen Excel-bestanden werden ooit beschouwd als een catastrofale fout die je urenlang voortgang zou kosten. Tegenwoordig kunnen deze bestanden moeiteloos worden hersteld met behulp van speciale apps voor gegevensherstel, twee ongelooflijke Microsoft Office-functies en ingebouwde Windows-back-up- en cloudopslagtools.

Voordat we dieper ingaan op niet-opgeslagen, verloren en verwijderde Excel-bestandsherstel, is het belangrijk om te begrijpen hoe de bovengenoemde Microsoft Office-functies, AutoSave en AutoHerstel, werken.

Zoals de naam al doet vermoeden, slaat AutoSave van Excel je XLS-bestanden automatisch elke paar seconden op. Elke wijziging die je aanbrengt, wordt opgeslagen zoals het geval zou zijn als je handmatig op CTRL + S zou drukken, waardoor verschillende niet-opgeslagen bestandsscenario's worden voorkomen.

Aan de andere kant slaat AutoRecover standaard Excel-bestandsinformatie elke tien minuten op, waardoor Excel-gegevensverlies wordt voorkomen als je systeem- of app-crasht of stroomuitvalscenario's ervaart. Uiteraard kun je ook de standaardfrequentie van deze functie wijzigen.

De universele oplossing voor het herstellen van verwijderde/verloren/niet-opgeslagen Excel-bestanden

Hoewel AutoSave en AutoRecover ongetwijfeld een verschil maken en de kans op Excel-gegevensverlies verkleinen, zijn deze functies niet almachtig. Bestandsverlies kan nog steeds voorkomen en het herstellen van verwijderde Excel-bestanden is niet altijd mogelijk met deze tools. Er zijn echter oplossingen voor scenario's met verwijderde Excel-bestanden, dus laten we hier meteen in duiken.

Gebruik een gegevensherstelprogramma

Hoewel verwijderde bestanden ongetwijfeld vervelend zijn, is er niets om gefrustreerd over te raken als je over de juiste tool in je arsenaal beschikt. Tools voor gegevensherstel zijn ongelooflijk geavanceerd en efficiënt geworden in hun werk, waardoor gebruikers snel vitale bestanden kunnen herstellen in allerlei situaties van gegevensverlies.

Wondershare Recoverit is een goed voorbeeld van zo'n tool. Met Wondershare Recoverit aan je zijde zullen per ongeluk verwijderde XLS-bestanden en niet-opgeslagen Excel-wijzigingen nooit meer een probleem zijn. De app kan ook verschillende situaties van gegevensverlies aan, waaronder situaties veroorzaakt door malware, systeem- of app-crashes, onderbroken overdrachten, beschadigde HDD/SSD, enz.

Gratis downloaden
Gratis downloaden

Het gebruik van de app is een fluitje van een cent, maar we hebben er toch een gedetailleerde stap-voor-stap handleiding bijgevoegd, die je hieronder kunt vinden.

  1. Start Wondershare Recoverit en tik op de optie Harde schijven en locaties.
    start de recoverit Excel-software voor bestandsherstel
  2. Selecteer het schijfstation met opgeslagen XLS-bestanden of de systeemschijf als je deze nog niet hebt opgeslagen, en de app begint te scannen op verloren of niet-opgeslagen gegevens.
    scannen op niet-opgeslagen of verloren gegevens
  3. Bestandsfilters toevoegen en wijzigen om de scan te versnellen en specifieke bestandstypen te vinden. Als je bijvoorbeeld snel je niet-opgeslagen Excel-bestand wilt vinden, dan kun je eenvoudigweg 'Niet-opgeslagen bestanden' selecteren onder Bestandstype.
    filter niet-opgeslagen bestanden
  4. Klik op de knop Voorbeeld of dubbelklik op het herstelde bestand om er een voorbeeld van te bekijken, de integriteit ervan te verifiëren en er zeker van te zijn dat dit het Excel-bestand is dat je zoekt.
    voorbeeld gevonden Excel-bestand
  5. Je kunt de scan pauzeren of stoppen of laten eindigen en alle verloren gegevens terugvinden. Wanneer je klaar bent, klik je op de knop Herstellen om het ontdekte Excel-bestand op je pc op te slaan.
    herstel niet-opgeslagen Excel-bestand naar de computer

Of je nu gegevens bent kwijtgeraakt van een interne schijf, extern opslagapparaat, USB of geheugenkaart, Wondershare Recoverit staat voor je klaar. Het ondersteunt meer dan 1.000 bestandstypen en doet wonderen met meer dan 2.000 opslagapparaten, waarbij documenten, muziek, foto's en video's snel worden hersteld.

Gratis downloaden
Gratis downloaden

Hoe je niet-opgeslagen Excel-bestanden kunt herstellen als je het bestand helemaal niet hebt opgeslagen

Gebruik de functie Herstel van niet-opgeslagen documenten of werkboeken

De tool Niet-opgeslagen documenten/werkmappen herstellen doet wat de naam doet vermoeden: herstelt niet-opgeslagen documenten. Het maakt gebruik van AutoSave-mogelijkheden, waardoor gegevensverlies bij niet-opgeslagen XLS-bestanden wordt voorkomen. Het gebruik ervan is moeiteloos en je kunt het als volgt doen:

  1. Start Microsoft Excel en navigeer naar het menu Bestand in de linkerbovenhoek.
  2. Ga naar Info > Werkmappen beheren en selecteer de optie Niet-opgeslagen werkmappen herstellen.
    gebruik de functie voor het herstellen van niet-opgeslagen werkmappen
  3. Kies je bestand en tik op de knop Openen.

Het wordt ten zeerste aanbevolen dat je onmiddellijk op de knop Opslaan als klikt in de melding bovenaan het scherm wanneer je het herstelde bestand opent, om het op een veilige locatie op je pc op te slaan.

Hoe je niet-opgeslagen Excel-bestanden kunt herstellen als je de laatste wijzigingen niet hebt opgeslagen

De herstelstappen zijn iets anders als je eerder opgeslagen bestand wordt gesloten, je computer wordt uitgeschakeld vanwege stroomuitval of de Excel-app crasht. Niettemin is herstel nog steeds mogelijk dankzij de documenthersteltool van Excel, die gebruikmaakt van de functie AutoHerstel.

Gebruik Documentherstel

Bestanden met niet-opgeslagen recente wijzigingen kunnen worden hersteld via Documentherstel van Excel en je kunt deze openen door deze stappen te volgen:

  1. Open Microsoft Excel op je computer nadat het systeem of de app is gecrasht.
  2. Je ziet onmiddellijk het venster Documentherstel waarin je wordt geïnformeerd dat Excel specifieke bestanden heeft hersteld.
    gebruik de functie voor documentherstel
  3. Selecteer de bestanden die je wilt herstellen en ga verder.

Als de functie AutoHerstel is uitgeschakeld in de instellingen van Excel, dan zie je het venster Documentherstel niet wanneer je Excel start na een crash of stroomuitval.

Hoe je Excel-bestanden kunt herstellen die je per ongeluk hebt overschreven

Per ongeluk overschreven bestanden vormen een ander probleem voor je Excel-gegevens, en noch Documentherstel, noch de Niet-opgeslagen werkmappen herstellen zullen in dit geval werken.

De Bestandsgeschiedenis, de OneDrive cloudopslagtool van het Windows-besturingssysteem en de Microsoft Excel-app houden echter de XLS-bestandsversies bij, zodat je eerdere versies kunt gebruiken en gegevens kunt herstellen. Om dat te doen, kun je een van de drie onderstaande methoden gebruiken.

Gebruik de functie Werkmap beheren

Het eerste dat je kunt proberen voor het omgaan met per ongeluk overschreven XLS-bestanden is de versiegeschiedenisfunctie van Microsoft Excel, genaamd Werkmap beheren, die standaard is in Microsoft Excel 2010 en latere versies. Hiermee kunnen gebruikers verschillende Excel-bestandsversies bekijken met behulp van de geschikte AutoSave-functie van Microsoft Office.

Zo kun je dergelijke bestanden herstellen:

  1. Start Microsoft Excel en navigeer naar het tabblad Bestand in de linkerbovenhoek van het scherm.
  2. Ga naar Info > Werkmappen beheren.
  3. Onderaan de pagina zie je een aantal automatisch opgeslagen versies van je XLS-document, elk met de datum en tijd ernaast. Kies de gewenste bestandsversie.
    toegang tot versies met de functie voor het beheren van werkmappen

In het geval dat de app crasht of per ongeluk wordt afgesloten zonder op te slaan, dan wordt de nieuwste XLS-bestandsversie hoogstwaarschijnlijk gelabeld als 'Toen ik afsloot zonder op te slaan'.

nieuwste bestandsversie in de beheerwerkmap

Gebruik OneDrive

Gebruikers die de cloudopslagoplossing van Microsoft, OneDrive, gebruiken, zullen geen problemen ondervinden bij het herstellen van per ongeluk overschreven of niet-opgeslagen XLS-bestanden. Dat komt omdat Excel en OneDrive bestanden en bestandswijzigingen naadloos integreren en synchroniseren, waardoor snelle back-ups, delen en samenwerking mogelijk zijn.

Bovendien houdt OneDrive automatisch de bestandsversies bij, zodat je op verschillende apparaten toegang hebt tot XLS-bestanden, dus zorg ervoor dat je dit ingeschakeld hebt. Het gebruik ervan is mogelijk via een van de bovenstaande methoden, omdat Excel de functies AutoSave en AutoRecover automatisch combineert met OneDrive.

De OneDrive-methode werkt echter alleen als je bent ingelogd op je Microsoft-account op je besturingssysteem en in apps zoals Excel. Anders worden de wijzigingen in je bestand niet in de cloud opgeslagen en moet je vertrouwen op lokaal automatisch opgeslagen gegevens.

Gebruik Bestandsgeschiedenis

Zoals de naam al doet vermoeden, kun je met de functie Bestandsgeschiedenis in Windows de geschiedenis van het bestand bekijken, waarbij je verschillende versies van bestanden opslaat die je eerder hebt gebruikt, wat bijzonder effectief is als je per ongeluk vitale bestanden overschrijft. Het gebruik ervan is relatief eenvoudig en je kunt dat als volgt doen:

  1. Open het Configuratiescherm en gebruik de pictogramweergave in de rechterbovenhoek.
  2. Start de tool Bestandsgeschiedenis en selecteer Persoonlijke bestanden herstellen in de linkerbovenhoek.
    zoek en open bestandsgeschiedenis
  3. Doorzoek je bestanden, zoek de Excel-bestanden die je wilt hebben en tik op de knop Herstellen om de bestanden te vervangen door de vorige versies.
    per ongeluk overschreven bestanden lokaliseren en herstellen

Het is vermeldenswaard dat de oplossing Bestandsgeschiedenis alleen van toepassing is als je deze eerder hebt ingesteld en ingeschakeld op de schijfstations van je computer. Als je dit nog niet eerder hebt gedaan, dan zul je een andere oplossing moeten gebruiken, zoals een tool voor gegevensherstel.

Probeer Wondershare Recoverit om niet-opgeslagen Excel-bestanden te herstellen

artikel-veilig-itemBeveiliging geverifieerd. Meer dan 7.302.189 mensen hebben het gedownload.

Hoe je in de toekomst kunt voorkomen dat Excel-bestanden verloren gaan

Zoals je kunt zien aan de bovengenoemde oplossingen, is het herstellen van Excel-gegevens een fluitje van een cent, ongeacht of je de bestanden hebt opgeslagen en bent vergeten recente wijzigingen op te slaan of ze helemaal niet hebt opgeslagen. Het is echter nog steeds veel beter om deze situaties te voorkomen dan op zoek te gaan naar hersteloplossingen. Je kunt onze onderstaande tips volgen om ervoor te zorgen dat dit niet meer gebeurt.

Configureer de functies AutoSave en AutoRecover

De gewoonte hebben om handmatig op CTRL + S te drukken op je toetsenbord wanneer je de pc verlaat of je documenten wijzigt, is ongelooflijk nuttig. Microsoft heeft praktische functies toegevoegd die de noodzaak verminderen om bestanden handmatig op te slaan. Ze heten AutoSave en AutoRecover, en hoewel ze vaak standaard zijn ingeschakeld, kun je de functies nog steeds naar je eigen wensen configureren. Hier lees je hoe:

  1. Open Excel en navigeer naar Bestand > Opties > Opslaan
  2. Vink het vakje Automatisch opslaan aan en selecteer Excel-werkmap als indeling.
  3. Wijzig de frequentie van AutoRecover door het vak Autorecover-informatie elke X minuten opslaan in te typen.
  4. Pas de locatie van AutoRecover aan door het veld AutoRecover bestandslocatie te wijzigen.

Hoewel de onderstaande schermafbeelding je kan helpen, je kunt deze instellingen aanpassen aan jouw behoeften of wensen.

configureer de functies autosave en autorecover

Voer regelmatig back-ups uit

Regelmatige back-ups kunnen je beste wapen zijn om gegevensverlies tegen te gaan. Door regelmatig bestanden op meerdere locaties op te slaan, zorg je ervoor dat defecte schijfstations, systeem- en app-crashes en het per ongeluk verwijderen van bestanden of schijfformattering geen invloed hebben op je vitale gegevens. Daarom worden regelmatige back-ups ten zeerste aanbevolen, en je kunt voor deze taken talloze tools gebruiken.

Hoewel het Windows-besturingssysteem een degelijke ingebouwde back-up- en hersteltool biedt, genaamd Bestandsgeschiedenis, zijn er ook veel betere back-upalternatieven beschikbaar. Wondershare UBackit is een van deze alternatieven en biedt verschillende extra back-up- en herstelfuncties, zoals aanpasbare en automatische back-ups van bestanden en mappen, waardoor het een veel betere optie is dan Bestandsgeschiedenis.

maak een back-up van gegevens met wondershare ubackit

Conclusie

XLS-bestanden zijn cruciaal bij het maken van werkmappen, databases en spreadsheetbestanden. Omdat onze computers echter niet immuun zijn voor systeemcrashes of stroomverlies, en de Microsoft Excel-app kan crashen bij het werken met enorme spreadsheetbestanden, is er behoefte aan haalbare oplossingen voor het herstellen van Excel-bestanden.

Deze oplossingen zijn verschillend, afhankelijk van je situatie met gegevensverlies. Gebruikers met volledig niet-opgeslagen bestanden kunnen de functie 'Niet-opgeslagen werkmappen herstellen' van Excel gebruiken, terwijl gebruikers met niet-opgeslagen recente wijzigingen het automatische documentherstel kunnen gebruiken.

De situatie ligt enigszins anders als je per ongeluk XLS-bestanden hebt overschreven of Excel-gegevens van je pc hebt verwijderd. Als dat het geval is, dan kun je de ingebouwde versiegeschiedenisfuncties van Excel gebruiken via de tool Werkmap beheren, OneDrive of Windows Bestandsgeschiedenis voor per ongeluk overschreven bestanden. Speciale tools voor gegevensherstel, zoals Wondershare Recoverit, kunnen ook helpen bij per ongeluk verwijderde gegevens.

Gratis downloaden
Gratis downloaden
Adriaan Willems
Adriaan Willems Apr 16, 24
Deel artikel: